2017. január 12., csütörtök

Jurassic Túraklub 2016 / őszi félév beszámolója

2016. év őszi túráin a Jurassic Túraklub tagjainak egy része és néhányan a természetbúvár tábor törzsközönségéből csatlakoztak a Zöld kincseink kutatói tehetségprogramhoz. Így a szombati túrák ebben a tanévben Pécs városának különböző végpontjairól indulnak (keleti, nyugati, belváros peremi, Kertvárosból elérhető túra-útvonalak), és ismét bővült a résztevők létszáma.

Szeptember 24-ei szombati túránkon a belváros pereméről induló túraútvonalak egyikén csoporthoz csatlakoztak a Jurassic Túraklub újabb tagjai, valamint jó pár szülő is. A Tettye kőzeteivel ismerkedtünk, mely azok számára, akik a nyári természetbúvár táborban is részt vettek, már ismerős téma volt.

Tanulmányoztuk kézzelfogható közelségből a triász és szarmata mészkő feltűnő ősmaradványait (Ld. Aladics Peti kutatási naplója)

Ezután a Flóra-pihenő felé tartva sok őszi termést, lágyszárút, és néhány lepkefajt is megfigyeltünk. A kilátóhelyről a felnőttek ismertették a Kelet-Mecsek legmagasabb csúcsait, valamit  a Karolina-külfejtést, és a Széchenyi-aknát, melyek késő ősszel egy következő kirándulás célpontjai lesznek.

Kilátás a Flóra-pihenőről

Túránk innen a Kantavár- Kánya-forrás- Tripammer-fa – Gesztenyés útvonalon folytatódott, útközben többek között törékeny gyíkkal, sárgahasú unkákkal is találkoztunk, egyik ügyes felfedezőnk pedig sikló levetett bőrét lelte meg a fű között.

A régi túrások kapásból felismerik a táblán szereplő állatokat

A keleti városrészbe érkeztünk, november végi túránk erről a helyszínről folytatódott.

November

November 4-én a nyugati városrészből induló túraútvonalak egyikén a Jakab-hegyre túrázott a tehetségcsoport.

Pihenő hegymászás közben

A természet-megfigyelés (fenyőerdő élővilága, mészkerülő bükkös) mellett a történelmi témák kerültek előtérbe. Előbb a Babás-szerkövek mondáját elevenítettük fel együtt, majd Tillai Gábor történész kísérőnk előadásában  a Pálos-kolostor történetével ismerkedtünk meg.

A Pálos-kolostornál

November 26-án szombaton a keleti városrészből induló túraútvonalak egyikén Pécsbányáról indultunk hosszú sétára. A program szakvezetésében ezúttal két csapattagunk családja (Garai Eta és Máthé Balázs édesapja) is közreműködött. A gyerekekkel közös felkészülés eredményeként ők mutatták be nekünk lakóhelyük környezeti és humán értékeit, valamint a bányászat nyomait és múltját Pécsbánya és a Karolina-külfejtés környékén.

A Széchenyi-akna és a bányásztelep bemutatása (Garai László, apuka)

Halott öreg gesztenyefa: ellenállhatatlan mászó-hely
Játék az avarban

Résen voltak a kutatók: fantasztikus kagyló- és szenült fatörzs maradványok kerültek elő a külfejtésben, melyeket később geológus azonosított.

kagylómaradványok a külfejtésből

Kilátás a bányatóra

Miközben a Dömörkapu felé másztunk, a Bertalan-kápolnánál megismertük Bertalan barát és az embernyúzó törökök mondáját. Pihenésképpen pedig fentről nézve ismét sorra vettük a túra által érintett helyeket, majd megcsodáltuk a Flóra-pihenőből a városra nyíló kilátást.

December

December 22-én a Jurassic Túraklub utolsó adventi kirándulása a Kertváros pereméről a Malomvölgyi-tóhoz vezetett, s útközben megtudhattuk, miről mesél a téli tó:)

Jégtörők - hogyan terjed a hang a jégpáncél alatt?

Csoportosan telelő récékről, "kukázó" borzról és sok-sok jégtörő gyerekről (pedig még meg sem érkezett Jégtörő Mátyás)

Tűzcsiholás kísérőnkkel, Vilmossal (Mecseki Forrásvédnök cs.)

Az erdő koboldjai, valamit egy anyuka és a közeli pékség jóvoltából pedig egész adventi utunk a csemegék jegyében telt - sütik, kakaóscsiga-hegyek, bokron termő szaloncukor, és mézeskalács a geoládában - igazi "terülj-terülj asztalkám" a téli tájban!

szaloncukor-termő varázs-bokor

Fotók: Máthé Tamás, Garai László, Bánvölgyi Vilmos, Csapó Levente, Varga Ágnes

KÖSZÖNJÜK A MECSEKI FORRÁSVÉDNÖK EGYESÜLET (Bánvölgyi Vilmos) ÉS A SZÜLŐK KÖZREMŰKÖDÉSÉT!